Imcaria

LICHAAMSBEWUSTZIJN

Je "bewust" zijn van je lichaam = de basis van je innerlijke balans.

Lichaamsbewustzijn

 

is zoveel meer dan alleen het besef dat je armen en benen hebt. Als je je goed bewust bent van je lichaam, ben je in staat te luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft. Zo geven je ademhaling, hartslag of spierspanning aan hoe je je voelt.

 

In de loop der jaren hebben we onszelf geleerd dat we alles kunnen oplossen met ons denken, in plaats van te luisteren naar ons gevoel. Dat zorgt ervoor dat we de signalen van ons lichaam niet meer oppikken. We reageren pas als bepaalde spanningen al klachten hebben gecreëerd. Als we last hebben van vermoeidheid, benauwdheid, hoofdpijn, hartkloppingen of buikpijn willen we dat gevoel oplossen. Een goed lichaamsbewustzijn kan de klachten verminderen, maar ook gewoon voorkomen als je je tijdig bewust wordt. Zelfzorg is de basis.

 

Wat zijn de voordelen voor jou?

 

· Je kan beter omgaan met stressvolle situaties omdat je de alarmsignalen van overmatige stress in een vroeg stadium leert herkennen. Je merkt het tijdig op “als er iets niet lekker zit”. Zo creëer je meer balans en veerkracht in je leven.

 

· Je leert jezelf beter kennen en dat vergroot het zelfvertrouwen. Kost iets je energie of levert het je energie op? Je kan je grenzen sneller stellen en energievretende situaties of personen beter vermijden.

· Hoe meer lichaamsbewustzijn je creërt, hoe beter je communicatie wordt. 55% van jouw communicatie is wat je laat zien, je lichaamstaal; 38% is het vocale, het geluid van je stem; slechts 7% bestaat uit de woorden die je gebruikt. Door meer aandacht aan je lichaamstaal te besteden, verhoog je je communicatie.

 

· Je kan signalen uit je omgeving beter opmerken, wat je empathisch vermogen en de samenwerking met anderen ten goede komt. Je wordt je ook meer bewust van andermans lichaamstaal. Je leert op de juiste manier anderen observeren, zonder te snel een oordeel te vellen.

 

Hoe ontwikkel je je lichaamsbewustzijn?

 

· Via je ademhaling

· Door aanraking en beweging

· Door “bewust” aandacht te hebben

Stilstaan bij je eigen gedachten, gevoelens en lichaamssensaties en die leren benoemen is een belangrijke factor. Je lichaam is immers je allerbeste raadgever.

 

Ik help je met plezier om je bewuster te worden van je eigen lichaam.