Wil je minder piekeren?

Wil je leren omgaan met stressvolle gedachten en positiever denken? Snak je naar meer energie?

Integreer mindfulness in je leven

Met deze tips help ik je alvast op weg.

 

1. Begin je dag met een ademhalingsoefening

Sta een kwartiertje eerder op en benut die tijd voor een kleine ademhalingsoefening.

Ga makkelijk zitten. Sluit je ogen en adem rustig in en uit.

Focus je puur en alleen op je ademhaling en denk nog even niet aan wat er allemaal op je agenda staat. Gebeurt dat wel? Ga terug naar je ademhaling, dwaal niet af.

 

Zo begin je je dag ontspannen en in het hier en nu.

Je kan aan deze ademhalingsoefening nog een extra dimensie geven met Hartcoherentie.

 

2. Lezen of muziek luisteren

Lees in alle stilte en op een rustige plekje een boek. Zonder een radio of tv die op de achtergrond staat te spelen. Concentreer je op het verhaal en ga er helemaal in op. Laat het verhaal tot leven komen in je gedachten, in je fantasie en laat de omgeving waar je je bevindt en de omgevingsgeluiden vervagen.

Toch liever een muziekje op de achtergrond? Beluister met een koptelefoon je favoriete muziek. Luister naar wat je hoort. De klanken, de zang, de melodie … Voel het met heel je 'zijn' en geniet van dit moment in het nu.

 

3. Mindful eten

Ben jij je bewust van wat je eet en hoeveel je eet? Probeer eens om één maaltijd per dag met al je aandacht en zonder afleiding te eten. Heb je meestal de radio of tv aan? Of eet je met de tablet, laptop of krant bij je? Denk even aan helemaal niets anders dan aan je eten.

Zie, proef, ruik en ervaar wat je eet. En… neem gewoon de tijd voor elke hap die je neemt. Het helpt je zowel lichamelijk als geestelijk tot rust te komen. Maak er een gewoonte van, dan draagt het bij aan mindful leven en aan je gezondheid.

 

4. Mindful bewegen: fietsen/wandelen/ joggen

Waarschijnlijk wandel of fiets je vooral wanneer je direct op je doel afgaat. Zoals een wandeling naar je werk, de supermarkt, een afspraak of activiteit. Doe het eens anders en neem de tijd. Fiets of wandel eens rustig. Voel hoe de fietsbanden of je voeten de straat raken. Ruik de geuren. Kijk om je heen en neem waar. Vogels, kinderen, mensen, bomen … Alsof je de route voor de allereerste keer neemt.

Je zal ontdekken dat er van alles te zien is waar je anders gedachteloos aan voorbijgaat. Net hetzelfde met het joggen of sporten. Word je bewust van iedere beweging, iedere ademhaling en voel je spieren werken, je hart slaan. Je zal merken dat door mindful sporten je work-out naar een hoger niveau wordt getild.

 

5. Werken met 100% aandacht

Hoe vaak gebeurt het niet dat je je voorneemt een bepaalde taak te starten, maar telkens word je onderbroken. Door collega’s, e-mails, telefoontjes en dergelijke. Pak het anders aan. Zeg dat je niet gestoord wilt worden en richt je aandacht op één belangrijke taak.

Zet je smartphone op stil en schakel je notificaties uit. Geef de taak 100% aandacht en geniet van wat je doet. Zo werk je veel prettiger, met meer concentratie en ben je stukken productiever. Bovendien geeft het een enorm goed gevoel als je je taak klaar hebt.

 

6. Multitasking of single tasking?

Het is zo gewoon om heel veel dingen tegelijkertijd te doen. Denk aan bellen tijdens het autorijden, lezen op het toilet, je smartphone pakken om je mail te checken als je moet wachten. Een grote hoeveelheid gedachten blijft door je hoofd spoken terwijl je boodschappen doet, de was doet … Beperk je multitasking eens en ga gewoon mee met de stroom van de dag. Richt je aandacht op één enkele bezigheid en beleef er plezier aan. Het geeft rust en veroorzaakt minder stress.

 

7. Mindful leven = 100% leven

Tijdens de dag zijn er vele momenten om mindful te leven. Als je je handen wast bijvoorbeeld. Hoor het water stromen en voel de aangename temperatuur op je huid. Of wanneer je de vaatwasser inlaadt. Houd je aandacht eens bij het inladen en dwaal niet af naar andere taken die op je wachten of hoe vervelend je dit klusje vindt. Staar tijdens het werk eens een minuutje in het niets. Maak je geest leeg en denk nergens aan. Mindful leven draagt bij aan een meer ontspannen leven, aan het intens beleven van ieder moment.

 

Heb je ondersteuning of begeleiding nodig om mindful te leven en meer aanwezig te zijn in het hier en nu, neem dan contact op met Imcaria Bewustzijns Coaching. 

Wenst u meer informatie over onze werkwijze aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact op met Imcaria.

  • Facebook

@imcaria / Bewustzijns Coaching / Kuppers Elke/ Nieuwe hazendansweg 6 / 3520 Zonhoven / 0474.321.291 / BTW BE0899 028 959