Hartcoherentie

Last van hartritmestoornissen door stress?

Krijg het zo weer onder controle.

Overmatige stress en burn-outs komen helaas steeds vaker voor. Tegenwoordig worden stress- en burn-outsymptomen vaak door psychische therapeuten behandeld. Een goede keuze, want je manier van denken speelt een rol in de ontwikkeling van een burn-out. Maar ook de lichamelijke klachten geven je aan dat het tijd is om in te grijpen. Vaak negeren we klachten als een ademhalingsproblemen en een verstoorde hartslag te lang, waardoor ze steeds erger worden. Toch bestaan er relatief makkelijke manieren om van bij het begin ergere symptomen te vermijden. Als hartcoherentiecoach kan ik je hierbij helpen.

Hartcoherentie: je hartritme in balans.

Hartcoherentie houdt in dat het versnellen en vertragen van je hartslag op elkaar is afgestemd. Als je inademt, versnelt je hartslag. Als je uitademt, vertraagt hij. Een regelmatige afwisseling tussen beide ritmes, noemen we hartcoherentie.

De cruciale rol van de juiste ademhaling.

Wist je dat je via je ademhaling de communicatie tussen lichaam en geest weer kan optimaliseren? Ons hoofd en hart zijn altijd met elkaar verbonden. Onze ademhaling beïnvloedt de werking van ons hart, en ons hart beïnvloedt de werking van onze hersenen. Onrechtstreeks bepaalt onze ademhaling dus de werking van lichaam én geest.

Door je ademhaling goed in balans te brengen, verhoog je je veerkracht voor stress en andere nefaste factoren. Via een simpele techniek kan je op natuurlijke wijze je ademhaling weer controleren. Je kan het in enkele stappen leren en in vele situaties toepassen.

Waarom is hartcoherentie extra belangrijk bij stress?

Onze ademhaling is een belangrijke lichaamsfunctie die we zelf kunnen beïnvloeden. De manier waarop je ademt bepaalt je fysieke en mentale toestand. Onbewust verkeerd ademhalen veroorzaakt al klachten, zelfs zonder stress.

Onze hartslag wordt dan weer bepaald door die ademhaling, maar ook door onze gedachten en emoties. Zorgen en stressgevoelens versnellen onze hartslag en onze hartcoherentie raakt uit balans. Als je dan de juiste ademhalingstechniek kan toepassen, stabiliseert je hartritme en breng je jezelf opnieuw in evenwicht.

Hartcoherentie creëren: de voordelen op een rijtje:

  • Je hartritme wordt gelijkmatiger door de ademhalingstechnieken

  • Je lichaam krijgt meer veerkracht tegen stress en andere negatieve factoren

  • Je immuunsysteem wordt sterker

  • Je cholesterolwaarde wordt verlaagd

  • Je lichaam maakt minder stresshormonen, zoals cortisol, aan

  • Je lichaam produceert meer DHEA (stressverlagend hormoon)

In vier sessies (één sessie om de 14 dagen) leer ik je specifieke ademhalingstechnieken die je zenuwstelsel in balans brengen. Tijdens elke sessie zal een biofeedbacksysteem je hartcoherentie en ritmebalans meten, zodat je ook via computer het effect van een regelmatige ademhaling kan zien. Ik laat je ervaren wat een te snelle ademhaling in rust met je lichaam doet. Daarnaast zie je het verschil met een minder snelle ademhaling volgens de ademtraining. Dit geeft je meteen inzicht en je kan je vooruitgang ook duidelijk volgen, wat motiverend werkt.

Wat kan ik als hartcoherentiecoach voor jou betekenen?

Hoe verloopt de hartcoherentietraining?

Bij mij kan je terecht voor twee hartcoherentietrajecten. Beiden zijn efficiënt.

Vierstappenplan

Theorie + praktijk

Imcaria traject

Praktijk gericht

Wenst u meer informatie over onze werkwijze aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact op met Imcaria.

  • Facebook

@imcaria / Bewustzijns Coaching / Kuppers Elke/ Nieuwe hazendansweg 6 / 3520 Zonhoven / 0474.321.291 / BTW BE0899 028 959